ΜΙΧΑΛΗΣ ΝΙΚΟΛΙΝΑΚΟΣ
η ζωγραφική, η εικονογράφηση και οι παράλληλες διαδρομές
4 Μαρτίου – 31 Μαΐου 2018

Πολύπλευρος και πληθωρικός σε έργο και ζωή, ο Μιχάλης Νικολινάκος (1920-1994) ασχολήθηκε με ποικίλες εκδοχές της εικαστικής δημιουργίας, ενώ παράλληλα στράφηκε για αρκετά χρόνια στον κινηματογράφο. Η ζωγραφική, το σκίτσο, η γελοιογραφία, η εικονογράφηση, η σκηνογραφία, η υποκριτική, η γραφιστική, η διακόσμηση, ο σχεδιασμός μνημείων είναι τα πεδία στα οποία ο καλλιτέχνης θήτευσε αβίαστα και φυσικά, βρίσκοντας με ευχέρεια τον τρόπο να ανταποκριθεί στους κανόνες τους. Ακάματα παραγωγικός, αυθόρμητος και άμεσος, γήινος και ανεπιτήδευτος, κινήθηκε πάντοτε, τόσο στο αμιγώς ζωγραφικό έργο του όσο και στην επαγγελματική παραγωγή του, από την έλξη για το χειροπιαστό και το βιωμένο.

Σπούδασε ζωγραφική στην Ανώτατη Σχολή Καλών Τεχνών (1945-1949) και υποκριτική στη Δραματική Σχολή του Ωδείου Αθηνών (1954-1957). Συνεργάστηκε με μεγάλο αριθμό εφημερίδων και περιοδικών, μεταξύ των οποίων η ετήσια λογοτεχνική έκδοση Φιλολογική Πρωτοχρονιά, εικονογράφησε αμέτρητα εξώφυλλα βιβλίων και επιμελήθηκε καλλιτεχνικές εκδόσεις. Παράλληλα ασχολήθηκε με τη λογοτύπηση εταιρικών και δημόσιων σημάτων, την εταιρική διαφημιστική καμπάνια και τη διακόσμηση εμπορικών αρχιτεκτονικών χώρων και πλοίων. Έκανε σκηνογραφίες για το θέατρο και τον κινηματογράφο και την ίδια εποχή άρχισε να παίζει σε ταινίες. Με φυσιογνωμία που έλειπε από το εγχώριο σινεμά, σημείωσε αξιόλογη παρουσία στον τομέα αυτό πρωταγωνιστώντας σε τριανταπέντε ταινίες, ελληνικές και ξένες. Από τα σημαντικότερα εύσημα της κινηματογραφικής του καριέρας είναι οι ρόλοι του δίπλα στην Άννα Συνοδινού και την Έλλη Λαμπέτη σε παραγωγές που ξεχώρισαν.
Δίπλα στην έντονη αυτή δραστηριότητα υπήρχε πάντοτε η ζωγραφική, το λάδι και η ακουαρέλα. Θεματική του καλλιτέχνη η ύπαιθρος χώρα, ο παραθαλάσσιος τόπος, το καράβι, το λιμάνι, με άλλα λόγια ο οικείος, ο ζωτικός του χώρος. Κολορίστας, δουλεύει τα λάδια του με πυκνή πάστα, ζωηρή χειρονομία και συχνά κορεσμένες χρωματικές αντιθέσεις. Στην ακουαρέλα βρίσκει την καλύτερή του ώρα. Η διαφάνεια, η λεπτή τονικότητα και η γρήγορη εκτέλεσή της τον έλκυαν από τα νεανικά του χρόνια. Λαμπερό και διαυγές, το χρώμα στις υδατογραφίες του απλώνεται σε μεγάλες αυτάρκεις φόρμες, σχεδιάζει ρέοντας σαν ποτάμι. Στην ωριμότητά του κατακτά μια υψηλή ποιότητα στην τεχνική αυτή, αποτέλεσμα της βαθιάς κατοχής των μέσων του.

Σημαντικό κεφάλαιο της πυκνής αυτής δραστηριότητας υπήρξε η σχέση του καλλιτέχνη με τη Νίκαια, στην οποία έζησε πάνω από τριάντα χρόνια και στη συνέχεια δεν λησμόνησε. Συμπορεύτηκε με την ιστορική και πολιτισμική διαδρομή της πόλης από τα χρόνια της κατοχικής Αντίστασης και σε όλη τη διάρκεια της ζωής του. Οι πρώτες εικονογραφήσεις και το πρώτο, εφήμερο ηρώο για το μπλόκο της Κοκκινιάς ανήκουν σε αυτόν. Εικονογράφησε τα εξώφυλλα των βιβλίων των Νικαιωτών συγγραφέων, συμμετείχε σε όλες τις ομαδικές εκθέσεις Νικαιωτών ζωγράφων, καθώς και σε εκθέσεις τοπικών συλλόγων, και εκπροσώπησε επανειλημμένα τη Νίκαια σε πειραϊκές εικαστικές διοργανώσεις. Μεταξύ άλλων, δεν έλειψε από θεσμικές δημοτικές πρωτοβουλίες, δωρίζοντας έργα του για τη δημιουργία Δημοτικής Πινακοθήκης και συμμετέχοντας στη διαδικασία της ίδρυσης των εικαστικών τμημάτων του Δήμου. Η επιθυμία να τιμήσουμε την προσφορά του στην πόλη στάθηκε το πρωταρχικό κίνητρο για την έκθεση αυτή.

ΩΡΑΡΙΟ ΕΚΘΕΣΗΣ
Τρίτη, Πέμπτη, Παρασκευή: 10.00 – 14.00
Τετάρτη: 17.00 – 20.00
Κυριακή: 11.00 – 15.00

Η έκθεση θα παραμείνει κλειστή από Μ. Πέμπτη 5/4 έως και Τρίτη 10/4.