Αρμένιοι Φωτογράφοι της Νίκαιας 1922-1960

Σε 140 φωτογραφίες αποτυπώνεται η δραστήρια συμμετοχή του αρμενικού στοιχείου στη συγκρότηση της προσφυγικής Κοκκινιάς, ως δεύτερης μεγαλύτερης κοινότητας δίπλα στους Έλληνες μικρασιάτες. Η έκθεση περιλαμβάνει το έργο των προσφύγων Αρμενίων φωτογράφων πρώτης και δεύτερης γενιάς, που έδρασαν από την ανάδυση της πόλης στα τέλη του 1922 έως το 1960. Μέσα από το πεδίο της φωτογραφίας αναδεικνύονται η προσαρμοστικότητα και ο δυναμισμός των Αρμενίων, η επιθυμία τους για αρμονική συνύπαρξη, ανάκαμψη και πρόοδο στις νέες συνθήκες. Στη σημερινή συγκυρία, όπου το προσφυγικό-μεταναστευτικό ζήτημα διογκώνεται με αντίπαλο την προκατάληψη και την αδράνεια, η έκθεση επιδιώκει να λειτουργήσει αντιστικτικά και να ενθαρρύνει έναν γόνιμο διάλογο.

Μεγάλο μέρος της έκθεσης αφιερώνεται στους Διλδιλιάν, οικογένεια φωτογράφων με καταγωγή από την Αμάσεια και με μακρά επιτυχή δραστηριότητα στη βορειοανατολική Ανατολία. Στην έκθεση παρουσιάζεται το εντυπωσιακό σε ποιότητα, εύρος και όγκο φωτογραφικό έργο της ελληνικής περιόδου των Διλδιλιάν, που είναι σχεδόν άγνωστο στην Ελλάδα. Μεγάλης αξίας ντοκουμέντο στο σύνολο του έργου αυτού αποτελεί η φωτογραφική αποτύπωση του καταυλισμού των προσφύγων από τις σκηνές των πρώτων εβδομάδων μέχρι την ανάδυση του συνοικισμού της Κοκκινιάς με τις πρώτες μόνιμες κατασκευές.

Η έκθεση φωτογραφίας των Διλδιλιάν έγινε δυνατή χάρη στην ευγενική παραχώρηση από τον Άρμεν Μαρσουμπιάν, εγγονό του Τσολάκ Διλδιλιάν και γιο της Αλίς, του δικαιώματος χρήσης των ψηφιακών φωτογραφικών αρχείων της ελληνικής περιόδου. Είναι η πρώτη φορά που μέρος του πλουσιότατου Φωτογραφικού Αρχείου Διλδιλιάν εκτίθεται στην Ελλάδα.

Εξάλλου, ιδιαίτερο βάρος δίνεται στον Πωλ Φαρατζιάν, τον καλλιτέχνη φωτογράφο της πόλης. Παράλληλα με την επαγγελματική πορεία του και την ανανεωτική συνδικαλιστική δράση που ανέπτυξε ως Πρόεδρος του Συνδέσμου Καλλιτεχνών Φωτογράφων Πειραιά, ο Φαρατζιάν στράφηκε στην ελεύθερη δημιουργία, ερευνώντας την έντονη αντίθεση φωτός-σκιάς και τις εικαστικές δυνατότητες του πορτραίτου. Στις αρχές της δεκαετίας του 1950 επιμελήθηκε τον φωτισμό σε γνωστές κινηματογραφικές ταινίες, με σπουδαιότερη τη συνεργασία του στο Πικρό Ψωμί του Γρηγόρη Γρηγορίου. Ο κινηματογράφος καθόρισε την ώριμη φωτογραφική δημιουργία του, με την οποία συμμετείχε σε διεθνείς φωτογραφικές διοργανώσεις. Εκπροσωπούνται ακόμη στην έκθεση οι φωτογράφοι Αγκόπ Δαλιάν, Γκαραμπέτ Ντουμανιάν, Αντρανίκ Τεμπερίκογλου, Αρσαβίρ Καζαντζιάν, Πενιμιάν, Μιχράν, Σαχακιάν και Σέρκο Ντουμανιάν.

Διάρκεια έκθεσης:  16 Φεβρουαρίου – 12 Απριλίου

Επαναλειτουργία:  20 Σεπτεμβρίου – 20 Νοεμβρίου

Scroll to Top